Persbericht van de vertegenwoordigers van de Brusselse socialprofitondernemingen (BRUXEO) en het gemeenschappelijk vakbondsfront (ABVV, ACV, ACLVB)
Het behoud van de GECO’s betekent het behoud van een onmisbare hefboom voor tewerkstelling en sociale samenhang in Brussel
De werkgevers- en werknemersorganisaties van de Brusselse socialprofitsector roepen de Brusselse onderhandelaars op om de duurzaamheid van het GECO-stelsel te garanderen. Een inkrimping ervan zou duizenden banen in gevaar brengen, de diensten van algemeen belang verzwakken en het vermogen van het Gewest aantasten om te beantwoorden aan de fundamentele noden van zijn bevolking.
Een essentiële hefboom voor werkgelegenheid en sociale samenhang
Elke dag zorgen vele werknemers voor het voortbestaan van essentiële diensten voor de Brusselaars: kinderverzorgsters, zorgkundigen, opvoedsters, begeleiders van personen met een handicap, culturele bemiddelaars, lesgevers in alfabetisering, maatschappelijk werkers, jeugdwerkers, polyvalente arbeiders in kringwinkels… Eén rode draad verbindt al deze maatschappelijk onmisbare beroepen: het GECO-stelsel – Gesubsidieerde Contractuele Werknemers.
Dit stelsel laat het Gewest toe een beroep te doen op organisaties uit het veld om essentiële openbare dienstverlening te verzekeren, door lokale, nuttige, duurzame en niet-delokaliseerbare tewerkstelling te ondersteunen, ten dienste van de Brusselaars. Vandaag zijn deze jobs niet bijkomstig: ze vormen de ruggengraat van honderden onmisbare diensten van algemeen belang.
Een goed beheerd, transparant en rigoureus instrument
Het GECO-stelsel wordt onderworpen aan strikte controles door Actiris, op basis van overeenkomsten en maandelijkse verantwoordingsstukken. Het is een betrouwbaar, beheersbaar systeem dat voldoet aan de eisen van goed bestuur.
De sector heeft al zijn deel gedaan
De voorbije tien jaar is het GECO-stelsel bijgestuurd, gerationaliseerd en gecontroleerd: de subsidiepercentages werden verlaagd, de voorschotten afgeschaft, de uitzonderingen beperkt. Een verdere inkrimping zou een reeds fragiel evenwicht verbreken.
Een te behouden model in een krap budgettair kader
Wij zijn ons bewust van de budgettaire uitdagingen waarmee het Brussels Gewest wordt geconfronteerd. Maar een vermindering van de GECO-middelen zou het tekort niet verkleinen – ze zou het probleem enkel verplaatsen.
De gevolgen zouden onmiddellijk en veelvoudig zijn:
- sluiting van opvang-, zorg-, inschakelings- en gezinsondersteunende diensten… massale ontslagen in de socialprofitsector (ongeveer 7.000 jobs zouden betrokken kunnen worden)
- een automatische stijging van de werkloosheid en de sociale uitgaven
- toenemende bestaansonzekerheid bij werknemers en reeds kwetsbare doelgroepen.
Concreet zouden deze besparingen directe en onmiddellijke gevolgen hebben op het terrein: elke geschrapte functie betekent niet enkel één verloren baan, maar ook honderden begunstigden zonder dienstverlening, stilgelegde projecten en verzwakte wijken.
Onze eisen
Wij roepen de toekomstige Brusselse regering op om:
- de duurzaamheid van de GECO-middelen te garanderen en zich te verbinden om deze niet te verminderen,
- het huidige indexeringssysteem van de GECO-premies te behouden, zodat deze de loonindexering volgen en de financiële stabiliteit, het behoud en de aanwerving van teams verzekeren,
- het transversale karakter van het GECO-stelsel te versterken, zodat het toegankelijk blijft voor alle sectoren en op coherente wijze het geheel van het gewestelijk tewerkstellingsbeleid ondersteunt,
- de GECO-jobs te erkennen en te valoriseren als banen van algemeen belang, onmisbaar voor het goed functioneren van het Gewest.
De GECO’s zijn geen kost, maar een strategische investering: in lokale tewerkstelling, in essentiële diensten van algemeen belang, in sociale samenhang en in de economische veerkracht van Brussel. Het ondersteunen van het GECO-stelsel betekent de garantie dat het Gewest kan blijven inspelen op de fundamentele noden van zijn inwoners.
Perscontact
| Soukeyna Latrach Beleidsadviseur BRUXEO 02 210 53 05 | 
Bijlage: concreet voorbeeld
Concreet zouden deze besparingen directe en onmiddellijke gevolgen hebben op het terrein. Laten we een eenvoudig voorbeeld nemen:
Stel dat een kinderdagverblijf vijf kinderverzorgsters met een GESCO-statuut tewerkstelt, waarvan de jaarlijkse loonkost (inclusief werkgeversbijdragen) ongeveer €45.000 per functie bedraagt.
Als het subsidiepercentage zou dalen van 95% naar 75%, zou de vzw 20% van de extra loonkosten zelf moeten dragen — dat is ongeveer €45.000 per jaar.
	Een bedrag dat onmogelijk te dragen is binnen een budget dat al onder druk staat door de stijgende werkingskosten (energie, voeding, huur…).
Zonder aanvullende financiering wordt het economisch evenwicht onhoudbaar: sluiting van een kinderdagverblijf, verlies van banen en een onmiddellijke vermindering van de opvangcapaciteit voor kinderen.
Elke geschrapte functie betekent niet alleen een verloren job, maar ook honderden begunstigden die een dienst verliezen, stilgelegde projecten en verzwakte buurten.