WERKGEVERSGROEPERING

Een project geleid door BRUXEO en FASS en ondersteund door de COCOF en Iriscare

De oprichting van een werkgeversgroepering

Als directeur of directrice van een non-profitorganisatie moet u een beroep doen op meer ondersteunende functies om aan de groeiende wettelijke en administratieve verplichtingen te voldoen. Personeel aanwerven om deze taken uit te voeren is financieel niet altijd haalbaar. Een beroep doen op een onderaannemer belemmert vaak een adequate continuïteit van de dienstverlening en een gedetailleerde kennis van de realiteit op het terrein.

Er bestaat een oplossing om deze uitdagingen aan te gaan: het delen van competenties door de oprichting van een intersectorale werkgeversgroepering. Het doel van deze groepering is om Brusselse vzw's te helpen aan hun behoeften aan deeltijdse ondersteunende functies tegemoet te komen. Dit project maakt deel uit van de implementatie van de maatregel “Delen/Gedeeld gebruik” van het Protocolakkoord 2021-2024 voor de non-profitsectoren. Bijgevolg zal de werkgeversgroepering haar diensten enkel kunnen aanbieden aan vzw's die binnen de scope van het protocolakkoord vallen.

Wat is een werkgeversgroepering ?

De werkgeversgroepering (WG) is een innovatief systeem voor het delen van functies. Het maakt het mogelijk om werknemers aan te werven die ter beschikking worden gesteld van de aangesloten leden in functie van hun respectieve behoeften. De werknemers hebben verschillende kwalificaties en vaardigheden en worden uitsluitend ter beschikking gesteld van de leden van de WG.

Een duurzaam project

In tegenstelling tot een uitzendbureau is een werkgeversgroepering gericht op het creëren van structurele banen. Het doel is niet om vervanging te bieden in geval van ziekte bijvoorbeeld.

Een gemeenschappelijk project

Een werkgeversgroepering is een gezamenlijk project; dit betekent dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen de leden. Zo zijn de leden hoofdelijk aansprakelijk voor de eventuele fiscale en sociale schulden van de werkgeversgroepering ten aanzien van derden, alsook ten aanzien van de ter beschikking gestelde werknemers.

De ter beschikking gestelde functies

De werkgeversgroepering zal een intersectorale aanpak hebben en zal zich voornamelijk richten op het aanbieden van ondersteunende functies. Bijvoorbeeld: administratieve medewerkers, boekhouders, communicatiemedewerkers, IT-specialisten, enz. Het doel is om de directeurs en directrices van non-profitorganisaties (vooral kleine en middelgrote) te ontlasten van ondersteunende taken die essentieel zijn voor de goede werking van hun structuren, maar vaak tijdrovend zijn.

De werking van een werkgeversgroepering

Bent u een non-profitorganisatie op zoek naar administratieve ondersteuning? Eerst zal de werkgeversgroepering u helpen om uw behoeften te bepalen. Zodra uw behoeften duidelijk zijn, kunt u zich aansluiten bij de WG om van haar diensten te profiteren. U ondertekent dan een terbeschikkingstellingsovereenkomst en de gedeelde werker komt in uw organisatie werken. Daarna ontvangt u maandelijks een factuur en betaalt u voor de uren die de werknemer in uw organisatie gewerkt heeft.

 

Schema werking WG

Media Folder: 

De werkgeversgroepering

De WG is de enige werkgever van de werknemers. Ze zorgt dus voor het sociale en administratieve beheer van de jobs (aanwerving, organisatie van de terbeschikkingstelling, uitbetaling van de lonen en beëindiging van contracten).

De leden (medewerkgevers)

De leden bepalen de opdrachten van de werknemers (taken en werkbelasting) en zijn verantwoordelijk voor de voorwaarden waaronder het werk wordt uitgevoerd.

De voordelen van een werkgeversgroepering

Als lid (medewerkgever) kan u:

  • schaalvoordelen behalen: u betaalt enkel voor de gepresteerde uren.
  • tijd vrijmaken om u op uw kernactiviteiten te concentreren.
  • uw vzw laten evolueren naar een grotere professionalisering dankzij professionals die zich aan uw werkomgeving aanpassen.
  • de administratieve formaliteiten (Dimona, berekening en uitbetaling salarissen) uitbesteden. U ontvangt gewoon maandelijks een factuur.
  • continuïteit van het werk waarborgen door een of meer werknemers aan te trekken en te behouden.
  • in dialoog gaan met de andere leden en zo nieuwe synergieën en projecten creëren.

De planning van het project

  • 2024: prospectie en stapsgewijze opbouw van het WG-project
  • Begin 2025: operationele start van de WG

Contactpersonen

Heeft u vragen ? Heeft u al de ondersteunende functies geïdentificeerd die u nodig heeft?

Laat het ons weten! Zo kunnen we samen dieper ingaan op uw behoeften.

Cécile Maissin

Media Folder: 

Cécile Maissin

Coördinatrice van het WG-project

cecile.maissin@bruxeo.be

02/210.53.07

Lavinia Sincovits

Media Folder: 

Lavinia Sincovits

Communicatie- en prospectiemedewerkster

lavinia.sincovits@bruxeo.be

02/210.53.07

Met de steun van :