26 april 2021

Gevolgen van de COVID-19-crisis op de werking van social-profitondernemingen: personeelsbeheer en digitalisering van diensten van algemeen belang

Inschrijvingen

Date: 
26 april 2021
/
Gevolgen van de COVID-19-crisis op de werking van social-profitondernemingen: personeelsbeheer en digitalisering van diensten van algemeen belang

Sinds maart 2020 heeft de crisis van COVID-19 grote gevolgen gehad voor social-profitondernemingen: sanitaire aanpassingen, toename van de sociale behoeften, economische moeilijkheden, maar heeft ook een impact gehad op hun eigen werking en de toegankelijkheid van hun dienstenaanbod.

Om de afstandsregels te kunnen respecteren, hebben werkgevers, werknemers en gebruikers zich snel moeten aanpassen: telewerken, dienstverlening op afstand aan de burgers, tijdelijke sluiting van bepaalde diensten voor de bevolking, beheer van teams op afstand, enz.

Deze webinar is bedoeld om de actoren van de sector stof tot nadenken te geven om het dienstenaanbod en het personeelsbeheer te verbeteren/aan te passen in het kader van een "post-Covid"-maatschappij die met name gekenmerkt wordt door telewerken en de digitalisering van bepaalde diensten. Daartoe stellen wij voor om dieper in te gaan op twee recente onderzoeken en concrete tools.

Programma

26 april

13u30: Ontvangst en introductie (BRUXEO)

13u45: "Enquête over telewerken in de instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" (december 2020) door Marie Antoine - Senior Researcher Labour Market & Socio-Economic Policies bij IdeaConsult. Franse presentatie.

Voorstelling van de studie over telewerk in de instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tijdens COVID-19. Deze instellingen hebben, net als andere organisaties, hun werkorganisatie moeten aanpassen en herzien, en zijn daarom overgeschakeld op thuiswerk. Doel van deze studie was na te gaan hoe werknemers de praktijk van het telewerken hebben ervaren en welke veranderingen dit heeft teweeggebracht sinds maart 2020, maar ook voor die periode. De studie komt tot 10 belangrijke bevindingen over de praktijk van telewerken in Brusselse overheidsorganisaties. Op basis van deze bevindingen konden de onderzoekers een reeks aanbevelingen formuleren om de praktijk van het telewerken in de Brusselse overheidsinstellingen in de toekomst te ondersteunen.

14u15: "Diensten van algemeen belang en digitalisering: casestudies in de sectoren mobiliteit, gezondheid en administratie" (juni 2019) door Laura Faure - Research Officer Fondation Travail-Université asbl. Franse presentatie.

Presentatie van de studie over de gevolgen van de toenemende digitalisering van activiteiten en diensten. Dit onderzoek bevraagt digitale uitsluiting door het prisma van de diensten van algemeen belang door de invloed van hun digitaliseringsbeleid op de instandhouding van een voor alle gebruikers toegankelijk aanbod in vraag te stellen. Het is gebaseerd op casestudies van drie organisaties van algemeen belang die actief zijn op het gebied van mobiliteit, gezondheid en administratie. Het onderzoek gaat oa in op de plaats van digitale inclusie in de digitale transitie van de dienst. Het stelt ook vragen bij de manier waarop de diensten zichzelf voorstellen en gebruikers bij het ontwerpwerk betrekken. Naar aanleiding van deze studie werd door dezelfde onderzoekers een gids voor het inclusief ontwerpen van digitale diensten geschreven. Deze gids bevat concrete aanbevelingen voor het ontwerp van digitale diensten.

14u45: Feedback van een organisatie die nadenkt over HRM of de toegankelijkheid van onlinediensten (nader te bepalen).

15u00: Uitwisseling met de deelnemers

15u30: Slotwoord

Inschrijving

  • Gratis maar inschrijven is verplicht
  • De link zal een paar dagen op voorhand via mail worden opgestuurd
  • De twee presentaties zullen in het Frans doorgaan, maar iedereen neemt het woord in zijn eigen taal.
Annuleren